PRP: Poznaj zbrane propagandy

Pri riešení problému vždy pomáha, keď poznáme výsledok. Riešenie sa potom už poľahky nájde. Výsledok je 37%. Tak sa v dnešnej piatkovej rade pozrime na zúbok propagande. To je ten postup, ktorý nateraz víťazí.

Nie, nie neziedol som všetku múdrosť. Len som si v rámci vstupu do politiky čosi naštudoval.  Nasleduje spracovanie pilierov propagandy, nástrojov propagandy a odporúčaných postupov, tak ako ich vo svojej knihe Život s deprivandy II. Základy stupidologie uvádzajú jej autori František Koukolík a Jana Drtilová.

Štyri piliere propagandy:

  • jednoduchosť
  • oslovenie emócii
  • oslovenie predstavivosti
  • opakovanie

Základné nástroje propagandy

  • biľag a svätožiara
  • eufemizmy a slogany
  • celebrity
  • obyčajný človek
  • jedna rodina
  • strach

Odporúčané postupy

  • Zníženie vnímavosti a rozptyľovanie pozornosti
  • Voľba „vhodných“ informácii
  • Redigovanie – vytváranie súvislostí nepovedaného
  • Propagandistické očierňovanie
  • Výnimka z pravidla je pravidlo
  • Neverbálna komunikácia
  • Palebná príprava
  • Kvalifikujúci jazyk
  • Dezinformácie
  • Spin doctors

Cílem propagandy je přesvědčit masy. Ignoruje vše, co by rádo tvořilo „zajímavě proměnlivou“ propagandu, cokoli, co by chtělo měnit základní principy a obsah toho, co chce propaganda sdělit, Metody propagandy mohou a samozřejmě musí být proměnlivé, nicméně propaganda se musí provádět jednotným a disciplinovaným způsobem. Pouze tato cesta přináší úspěch a dosahuje cíl.

Jako každý jiný Nemec je i propagandista dělníkem, jenž staví, jenž utváří, jenž ví. Má však ještě větší odpovědnost: musí tvořit víc, s větším fanatizmem, neboť je politickým vojákem.

Nuže. Kupředu s propagandou!

Zdroj: Politische propaganda, časopis Unser Wille und Weg 1934, č. 4, s. 323-3332

Niektorým bodom sa budem priebežne venovať podrobnejšie. Už teraz isto okolo seba vidíte príklady na „obyčajného človeka“ či na „strach“.

Dôležité je mať vždy na pamäti, že tak ako argumentačné fauly aj propaganda je len a len nástroj. Propaganda je jeden z nástrojov masovej komunikácie. Je to nástroj komunikácie s davom, je to nástroj… Veď isto si viete predstaviť, kde všade sa dá nástroj použiť.

Je to rovnako nástroj ako nôž či skalpel. Vždy záleží na to, ako človek so slobodnou vôľou nástroj použije. Aké sú jeho ciele, aké sú jeho motivácie.

Nástroj sám o sebe nie je ani zlý ani dobrý. Nie je ani biela ani čierna propaganda. To by sme sa dopustili hneď použitia prvého nástroja propagandy – použitia svätožiari či biľagu. Niekde sa hodí propaganda, niekde kritické myslenie, niekde čisté fakty.

Áno keď sa stane z nástroja cieľ, to je potom šlamastika. To si už ani tvorcovia a interpreti propagandy nepamätajú, že to čo hovoria nie je pravda. Len spracovaná pravda do propagandy.

Motivácie a ciele, to sú vecí, ktorých skúmanie mňa nikdy nesklamalo. Oddelenie nástrojov jeden od druhého a od motivácii a cieľov tiež pomáha.  Pretože každý máme nejaké ciele. Ja napríklad demokraciu, osobnú a ekonomickú slobodu a ľudskú solidaritu. Tie ciele sa nestanú len tak samé o sebe. Nejaké nástroje si vždy treba vybrať.

Literatúra: KOUKOLÍK, František a Jana DRTILOVÁ. Život s deprivanty. 1. vyd. Praha: Galén, 2002, 490 s. Makropulos. ISBN 80-7262-089-4.

Ďalšie diely seriálu:
1. PRP: Poznaj zbrane propagandy
2. PRP: Propagandistický biľag a kvalifikujúci jazyk
3. PRP: Propaganda 5% výnimiek zredigovaná do 100% pravidla
4. PRP: Rozbor propagandistického textu vládnej koalície – Bugár účasť vo vláde neľutuje
5. PRP: Nebojím sa toho, čo označí moje postoje za hovadiny, bojím sa toho, čo ma označí za idiota
6. Zúrodňovanie spoločnosti propagandistickou palebnou prípravou Smeru

Share Button