Nechcem brať nikomu ilúzie z rebríčka najlepšieho školstva V4, ale dobre by bolo preskúmať kto to bol vlastne testovaný a porovnávaný. Či to boli deti alebo mládež. O rozdiele medzi chalanmi a dievčatami práve v tomto veku ani nehovoriac.
Mládež sa tak až v šestnástich rokoch (v Poľsku sa do školy chodí od siedmich rokov) môže rozhodnúť, či bude študovať odbornú školu, alebo lýceum. Predĺžilo sa to o rok, čo podľa mnohých expertov dalo rok navyše lepšieho vzdelania aj pre budúcich učňov.
Rovnako tak aj rozhodnutie detí môže byť kvalifikovanejšie.
„Zmena základného cyklu vzdelávania a odloženie vstupu do odborných škôl o rok hralo kľúčovú rolu v zlepšení výsledkov testov,“
Zdroj: SME.sk | Poľskí študenti sú v Európe hviezdy, pomohla radikálna reforma.
To si mám tú novinársku prácu robiť sám? Aha, to je vlastne dôkaz ako to u nás nefunguje, že? 😉
Na druhej strane, dožívame sa oveľa dlhšieho veku a pritom je tu podivná tendencia rýchlo rýchlo študovať. Áno, jeden kraj gaussovej krivky by sme sa na základke 9 rokov nudili, na druhej strane je tu učňovská mládeži. A mám taký nejaký nepríjemný pocit, že práve s touto učňovskou mládežou máme ten neuveriteľný problém vysokej nezamestnanosti mladých.
Ale prečo pre nich upravovať všetko školstvo? Jednoduchá riešenie to asi nebude. Alebo… Že by sme vyžadovali vedomosti a nie len vzdelanie od školstva a od rodičov? Že by sme trochu plánovali, tak 5-10 rokov dopredu čo by bolo fajn študovať?