V rámci duševnej hygieny si tu napíšem niečo o morálke. Trochu si tu utriedim myšlienky. Viete, kade chodím v ostatnom čase, virduálne aj fyzicky, tam len samé nápravné opatrenie. Nikoho ani len za máčny mak nenapadne niečo o nejakej výchove.
Ako sa má občan v Európe správať? Sledujeme vzory. Intelektuáli vo svoje intelektuálnej nadutosti tvrdia, že oni nie, oni vzory nepotrebujú. Ale opýtajme sa skromne: Koľko je okolo nás intelektuálnych gigantov?
Vzory sú dôležité.
Bývalý slovenský minister práce usvedčí premiéra štátu v priamom prenose z klamstva. Ale druhý najvyšší občan klamal ako prvý a keďže je tak vysoko, je vzorom. Rovnako ako kde-aký súčasný minister práce s titulom alebo bez.
Pevné zásady a presvedčenia? Áno, aj to patrí do morálky. Ale keď… Veru tak, ale keď verejná mienka je nahnutá doľava tak predsa nepôjdeme proti vetru doprava. Ale keď trvaním na vlastných zásadách zo včerajška sa môže český poslanec do pozície, že nebude mať po predčasných voľbách z čoho splácať hypotéku. Že, alekeďkovia?
Čo si mám o tom myslieť? Oni môžu a ja nie? Ja som sa potil nad diplomovkou 7 mesiacov v labáku a 5 mesiacov nad textom. A on si odovzdá rigoróznu prácu za 2 týždne? No mohol som sa na to aj ja vykašľať a namiesto lúštenia milimetrového papiera so záznamom EKG som mohol… No mohol? No nemohol, mám predsa nejaké morálne zásady.
Hm, a je vôbec morálne si klásť takéto otázky?
Za troška ani pán farár nič nepovie. Červený panáčik na semafore pre chodcov vlastne ani nie je celý červený. On je len tak do červena, tak prebehneme, že?
Teória hier vraj hovorí, že ak bude 90% členov skupiny dodržiavať pravidlá, tých 10% čo ich porušuje bude mať velikánsku výhodu. Nezdá sa, že by niekto pracoval na reálnom rozvrate tejto teórie hier. Zatiaľ sa teória hier zhoduje so všetkými pozorovaniami a pokusmi.
Chytanie zlodejov a podvodníkov je celkom dobrý biznis. Tvorba preventívnych opatrení a výroba preventívnych nástrojov proti amorálnemu chovaniu je veľmi dobrý biznis. Viem o čom hovorím, niekoľko mojich realizácii sa týkalo interného auditu. Ale vytvorili sme nejakú reálnu hodnotu? Nie! Len sme ochránili nejakú časť výsledkov práce od rozvratu.
Na začiatku som niečo splietal o duševnej hygiene. Včera a to teda ausgerechnet 8.5. sa mi na Fecebooku do komentárov k jednej demokratickej otázke priplietli tí, čo sú z definície antidemokratickí. No naštvali ma statočne, ausgerechnet 8.5. Viete, demokrat neznamená, že som aj dement. Lebo len dementný môže pristúpiť na diskusiu s neonacistom o jeho práve na slobodu slova.
Demokracia je veľmi tvrdá záležitosť. Je to bazál. Základ základov našej spoločnosti 21. storočia. Ale morálka? To je tak mäkký aspekt nášho života v ľudskej spoločnosti, že jemnejšou je hádam už len bublifuk. Demokracia je problém. Morálka je len nepohodlie.
Prečo tu tak porovnávam demokraciu a morálku? Priznám sa, že je to také malé seba ospravedlňovanie sa. O podobe demokracii je zmysluplné diskutovať jedine z niekým, kto uznáva demokratické princípy. Ale o morálke môžete počúvať aj od niekoho, kto podľa vás ktovie ako morálny nie je. Demokracia je inperatív. Morálka je len a len dohoda.
Tak sa poďme o tom ako má morálka okolo nás vyzerať dohadovať. A či vôbec má niečo ako morálka v 21. storočí vôbec existovať. Každý máme v sebe kus čierneho svedomia. Ale možno to nie je čierne svedomie. Možno je to len nedorozumenie o tom, či to je alebo to nie je morálne.
Nabudúce si dáme niečo, čo naznačuje nasledovný povzdych, na ktorý ma upozornil jeden z mojich najobľúbenejších myšlienkových oponentov:
– Když má muž v bytě naštosované noviny až ke stropu, označíme ho za blázna.
– Když má žena obytný přívěs plný koček, označíme ji za blázna.
– Když ale lidé patologicky hromadí tolik peněz, že zbídačují celý národ, umístíme je na titulku časopisu Fortune a předstíráme, že jsou životními příklady…
(via The Zeitgeist Movement – Česká republika)
Jiří Kouba – Google+ – – Když má muž v bytě naštosované noviny až ke stropu, o….
Veď peniaze a 128 nohavíc v skrini sú morálnym problém už od čias, čo chlapi nosia nohavice. A odkedy začali nohavice nosiť aj ženy, je to morálna výzva dvojnásobná.