Ak by som bol politický nominant na MZ zodpovedný za liekovú politiku, tak by som…
- Prepísal §119 až 121 zákona o lieku – eRecept first.
- doplnil vyhláškou (kvôli operatívnosti) o výkone elektronizácie v čase jej zavádzania
- vnútil nominanta NCZI do projektu eID a meiD na ministerstve vnútra
- Zapojil NCZI do projektu eHDSI
- Upratal opiátové pravidlá a vyhodil canabi-diol zo zoznamu opiátov.
- Vrátil by som zákonné úpravy okolo orphanov, inovatívnych liekov a vstupu generík do stavu pred ex-ex-Druckerovou novelou z 2018 a až potom rozvíjal legislatívu.
- Rozdelil kompetencie kategorizácie striktne na dve „snemovne“
- HTA – medicínske otázky, nákladová efektivita v kontexte (vrátane otázok morálky a etiky)
- kategorizáciu – ekonomické otázky (vrátane tvrdého vyjednávacieho tímu o cene a dostupnosti)
- Rozdelil pravidlá pre cenovú reguláciu na dve časti
- liekové skupiny žijúce plne v generickej ére
- liekové skupiny pod patentovou ochranou
- Zhromaždil maximum údajov o dostupnosti, spotrebe a cenách liekov na jedno miesto. (pozri aj volebný program SaS a moje body liekovej politiky v ňom)
- Aktivizoval cenové regulácie v oblasti ŠZM a zdravotníckych pomôcok.
- Riešil zapojenie farmakoterapie ako jednej zo súčastí štandardných terapeutických postupov.
- Vzdelávanie odbornej verejnosti v oblasti polypragmázie, interakcií liekov, liekového rizika, kontraindikácii.
- Vzdelávanie občanov o dopadoch používania liekov a doplnkov stravy na ich životy a životné prostredie.
- Osvetové programy v oblasti psychofarmakológie a vakcinácie, aktívny boj proti hoaxom, vrátane vymáhania pravidiel o „zdravotníckych tvrdeniach“ v on-line aj off-line prostredí.
Ale keďže nie som člen exekutívy koaličnej vlády na MZ… Tri roky sme sa všetci v zdravotníckom tíme SaS pripravovali, študovali postupy, stretávali sa s odborníkmi, počúvali pripomienky z terénu a praxe, dávno eliminovali slepé uličky insitných politických predstáv.
Voliči rozhodli, že sme dostali 6,2% a ako koaličný partner 25% OĽaNO-KU-NOVA-ZMENA ZDOLA máme nárok na 3 ministrov v 16 člennom kabinete. A tak bude o liekovej politike možno rozhodovať politológ s mimoparlamentej strany, možno kariérny socialistický úradník z 80. rokov minulého storočia, možno zástupca „kresťanského inovatívneho priemyslu“ namiesto profíkov koaličného partnera.
Keby som bol…
Viete priatelia, môžem si spokojne dovoliť spísať tento zoznam a publikovať ho takto verejne. Ono naozaj nestačí vedieť čo, treba vedieť aj ako, ale hlavne treba vedieť, prečo práve také a nie iné nástroje a postupy zvoliť.
Včera som mal s jednou liekovou laičkou takýto rozhovor. Budem parafrázovať:
Ja: Vykonanie pravidelnej matematickej revízie úhrad zachraňuje ľudské životy. Ale minister ju zas nepodpíše.
Ona: Tak, prečo ju zas minister nepodpíše?
Ja: Všetci mu hovoria, ako to zachraňuje životy, ale on to nepodpíše, lebo si myslí, že to zvyšuje doplatky
Ona: A zvyšuje to doplatky?
Ja: Princíp matematickej revízie je, že sa znižuje úhrada na úroveň lieku, ktorý bol aj stou nižšou úhradou dávno bez doplatku na základe trhovej súťaže generík alebo s najmenším možným doplatkom na trhu.
Ona: Takže to nezvýši doplatok.
Ja: Áno, u toho jedného, čo sa mu zníži úhrada, ten bude 2 dni s doplatkom, potom firma sama od seba zníži predajnú cenu, aby sa prispôsobila konkurencii a od 3. dňa je aj tento bez doplatku. Matematická revízia stavia na generickom princípe a na fungovaní neviditeľnej ruky trhu. Farmaceut je jediný odborník na lieky, takže pozná generický princíp. Liberálny pravičiar vie, ako trh funguje a vie ho využiť. Oproti tomu stojí argument vánku.
Ona: Ale no! Veď ho nezhadzuj za jeho vieru.
Ja: On tú revíziu nepodpíše, lebo budú vyššie doplatky.
Ona: Ale si hovoril, že nebudú.
Ja: Nie nebudú, ale nepodpíše, lebo „budú vyššie doplatky a aj do PVV si napísali, že doplatky nebudú.“ On má vyššiu funkciu, tak rozhodne že nepodpíše.
Ona: — (Mlčí) („Mlčí“ je podtext, tie sa nečítajú)
Ja. A potom je tu asi 50 liekov, čo porušujú zákon 363/20011 §16 (4).
Ona: Ale to vieš len ty.
Ja: Hej a každý farmaceut, ktorý nechápe, prečo je Duphalac s úhradou, keď je Lactecon bez receptu a nedodržiava sa zákon.
Ona: A nie je to škoda?
Ja: Áno, je. Mohli sa uhradiť 2-3 výnimky, ale budú zamietnuté a skončia v Novom čase a mnohonásobný otecko zachráni svet za 2 milióny. Lebo nepodpíše revíziu úhrad lebo budú doplatky.
Ona: Ale veď nebudú.
Ja. Nie nebudú, ale nepodpíše, lebo „budú vyššie doplatky a aj do PVV si napísali, že doplatky nebudú.“ On má vyššiu funkciu, tak rozhodne že nepodpíše.
A takto sme mohli pokračovať v bludnom kruhu, až kým by nám vánok vedecké metódy nerozfúkal.
Ako mi pripomenul môj priateľ, bohaté krajiny s bohatými zdravotnými systémami sú bohaté preto, že neplatia za lieky zbytočne veľa. A aj preto, že na ich vysokých školách vyučujú ex-ex-Druckerove zákony z roku 2018 ako odstrašujúci príklad, ako sa to nemá v EÚ robiť. Priznám sa úprimne, takto do učebníc vstúpiť nechcem.