Skratky k úspechu nových politických subjektov klamú len samých seba

Kritériá pre podanie žiadosti zaregistrovanie kandidatúry jednotlivca či existencie politickej strany  slúžia len a len ako základný filter budúcej  schopnosti vyhrať či aspoň zmysluplne súťažiť vo voľbách.

Základným kritériom je vyzbierať desaťtisíce podpisov v petičnej kampani.

Priame zbieranie podpisov je normálny test schopnosti viesť kampaň, ktorá by oslovila zmysluplné počty.

Dá sa to ale aj inak. Skratkou.

Klamstvá do vlastného vrecka

Nákup politickej strany, odštiepenie z poslaneckého kubu, či nebodaj vnútorný puč v politickej strane.  Aj tak sa dá založiť politická strana a potom s ňou vstúpiť do volieb.

Ak nedokáže niekto kandidujúci (či budúca politická strana) zozbierať 50 tisíc podpisov v totálne bezpečnom prostredí bez akejkoľvek konkurencie, aký zmysel, má aby kandidovala, keď na prekročenie prahu zvoliteľnosti je treba niekoľko sto tisíc hlasov?

Vo voľbách má občan v danom momente len a len jeden hlas, jednu šancu vybrať len jedného. Podpísať petičný arch môžem za hodinu aj 10 politickým stranám a k tomu 4 petície na zvolanie referenda a jedu petíciu na kandidatúru za prezidenta.

Môžeme použiť koľko chcete argumentačných faulov, ale matematika nakoniec aj z nich vypláva na povrch. A matematika, tá je základom všetkého. Aj volebného úspechu. V roku 2016 bolo 146205 hlasov 5,6%.

Ale iste, odštiepenci môžu reprezentovať akési ideály, ktoré si vezmú so sebou. Boli ale naozaj takí jedineční, že ich nedokáže politická strana nahradiť a udržať ich voličov u seba? Naozaj s nimi odišli myšlienky, ideály? 

Tvrdé dáta neúspešnosti  odčlenencov, pučistov či nákupcov v slovenskom prostredí straníckej politiky  a v prostredí tradície pomerného volebného systému, sú zatiaľ argumentom proti fanúšikom silných osobností.  Len tak námatkovo: Kaník a spol, Skok a spol, Lipšic a spol, Sieť, Radičová, Malíková, SOP, HZD. Jedinou výnimkou sú odštiepenci KSS. 😉  Ale to je iný príbeh.

Som skutočne zvedavý s akými predregistračnými stratégiami prídu avizované politické subjekty.  Nech už zvolia akúkoľvek stratégiu vzniku. Ak neprídu so skutočne veľkou kampaňou, tak ako sme boli svedkami pri referende 2010,  tak im ostáva už len kúpiť FunRádio, TA3 alebo Denník N.

 

Share Button